توظيف الحيوان في شعر محمود درويش "سرير الغريبة" نموذجا تحليليا

Authors

  • Hanan Al-Amayrah
  • Ragdah Al-Zboon

Abstract

تتناول هذه الدراسة توظيف الحيوان في شعر محمود درويش " ديوان سرير الغريبة" نموذجاً تحليليّا. فكانت البداية بالإشارة إلى توظيف الحيوان في القرآن والسّنة، والاستشهاد بآيات وأحاديث تبيّن آليات التعامل مع الحيوان في المنهج النبوي، وعرضت الدراسة لكيفية توظيف بعض الحيوانات في الشعر الجاهلي كالناقة والبقر الوحشيّ، لننتقل بعدها إلى شعر درويش ونبيّن كيفيّة توظيفه لعدد من الحيوانات في نصوصه الشعرية، والبداية من عالم الطيور كالحمام والقطا إذ يلحظ تأثره بمنهج القدماء، ثم انتقلت الدراسة إلى عالم الخيول التي نقلها درويش من ميدان الحروب إلى عالم العشق والفرح بالمحبوبة والأرض. أما الغزال فظهر في شعره بحلة أسطورية ترمز للمرأة بحركتها وسكونها في مشهد مبهج استدعى فيه بعض الشخصيات التاريخية المرتبطة بالعشق مثل جميل بثينة. وكذلك الأيل فقد رسم لها صورة موحية بالفرح فجاءت على هيئة المفرد والجماعة لتبث مشاهد الحبّ، ووصف الشادن أيضا في صيغة التوأمة الثنائية، ووظّفه بأبعاد متعدّدة معتمدا على تقنيّاته الأسلوبية للكشف عن الغايات من توظيف الحيوان في الشعر الحديث؛ فالتناص والانزياح والاستدعاء تقنيات حققت أوصافا غير مألوفة ودلالات متعددة ستظهرها الدراسة . Summary The Use of Animals in the Poetry of Mahmoud Darwish An Analytical Model for “Bed of the Stranger” This study considers the use of animals in the poetry of Mahmoud Darwish, using the collection of poems “Bed of the Stranger” as an analytical model. The analysis begins by studying the use of animals in the Qur‘an and the Sunna, where an examination of the verses and sayings (‘ahadith) reveals the role of animals in the prophetic tradition. The analysis then shows how pre-Islamic poetry employs various animals, particularly the camel and feral cattle. The study then turns to analyze Darwish’s use of certain animals, beginning with the birds, as well as the bathroom and the cat—noting here influences from the ancient poetic tradition. Then, the analysis shifts to the world of the horses, which Darwish transported from the realm of warfare to the domain of romantic love, and the joy of the beloved and the earth. As for the gazelle, it appears in his poetry in its epic form, symbolizing a woman in movement and in repose, in a delightfully portrayed scene which also incorporates a number of historical figures linked with passionate love, such as Jamil Buthayna. Accordingly, the deer may depict a scene suggestive of joy, then shifts to the singular and plural form in order to convey a love scene. Al-Shaadin has also described this pairing of the two forms—and its use on multiple levels, depending on his stylistic techniques—as a means of uncovering the purpose behind the use of animals in modern poetry. Thus, intertextuality, displacement, and allusion are the techniques achieved through these unfamiliar descriptions; this study will reveal multiple implications thereof.

Published

2021-02-07

How to Cite

Al-Amayrah, H., & Al-Zboon, R. (2021). توظيف الحيوان في شعر محمود درويش "سرير الغريبة" نموذجا تحليليا. Dirasat: Human and Social Sciences, 44(1). Retrieved from http://archives.ju.edu.jo/index.php/hum/article/view/11001

Issue

Section

Articles