
© 2017 DAR Publishers/The University of Jordan. All Rights 

Reserved. 

Dirasat, Human and Social Sciences, Volume 44, No. 4, Supplement 2, 2017 

- 251 - 

 

A Comparative Critical Discourse Analysis of Al-Jazeera and Al-Arabiya’s 

Coverage of the Egyptian Protests in the Period Preceding and following 

Morsi’s Ouster 

 
Yosra H. Jarrar * 

 

ABSTRACT 

 

This paper aims at critically analyzing the discourse of Al-Jazeera and Al-Arabiya in their coverage of the 

Egyptian uprising in the period preceding and following the ouster of Egypt’s Morsi. In particular, the study 

aims to examine where necessary the shifts in the way protests are reported in the news coverage of the Al-

Jazeera and Al-Arabiya’s websites using Fairclough’s critical discourse analysis model. Findings reveal that in 

the period preceding the ouster of Mohammed Morsi, Al-Jazeera delegitimized protesters’ cause. While after 

Morsi’s ouster, it wholeheartedly supported protesters as a result of its support for the Muslim Brotherhood 

party’s elected candidate Morsi. However, in the period preceding the ouster of Morsi, Al-Arabiya tended to 

legitimize protesters, while it delegitimized them after his ouster. The shifts and variations in covering protests 

are explained in light of the foreign policy positions of Qatar and Saudi Arabia- key players in the region and the 

major funders of Al-Jazeera and Al-Arabiya respectively, in relation to Egypt’s Muslim Brotherhood. 

Keywords: Critical Discourse Analysis, Egyptian Uprising, Fairclough’s Model, Al-Jazeera, Al-Arabiya, 

Muslim Brotherhood. 

 

INTRODUCTION 

 

In 1928, the Muslim Brotherhood was founded in 

Egypt as a political movement and a party to promote 

through governance an Islamic fundamentalist program. 

It was the initial attempt of Islamist groups operating in 

the Middle East to create an organized and modern 

looking political movement to incorporate and 

institutionalize Islamic values into the governance 

mechanisms of the predominantly Muslim nation and 

remains so till this day (Ramadan, 2012). 

From a historical perspective, towards the end of the 

First World War, most Middle Eastern nations witnessed 

the entry of a new political movement in addition to the a 

already existing nationalist and communist movements. 

However, nationalists who had assumed power as a result 

of the 1948 defeat of Arabs in Palestine began to suppress 

fundamentalist ideas and initial movements after their 

radicalization. However, the influence of the nationalists 

started to wane as a result of the many governance 

failures they recorded (Zahid, 2010). At the same time, 

the fall of the Soviet Union also crippled communist 

movements all across the region. Thus, these two factors 

set the stage for the rebound of Islamist groups.  

Moreover, immense support and funding from 

prospering nations such as Saudi Arabia further fuelled 

the growth and influence of Islamists. Yet, a key source 

of vitality and moral credibility was the growth and 

expansion of Iran’s Islamic Revolution (Pargeter, 2013). 

Of these two factors, the support from the Saudi 

Kingdom was the most prominent. However, a major rift 

* American University of Cyprus. Received on 27/04/2016 

and Accepted for Publication on 24/06/2016. 



A Comparative Critical Discourse Analysis …                                                                                                  Yosra H. Jarrar 

- 252 - 

between the Kingdom of Saudi Arabia and the Muslim 

Brotherhood was a result of the supporting role which 

Saudi Arabia played in helping the United States 

intervene after Iraq invaded Kuwait. The fact that the 

Kingdom allowed the US and its allies to deploy and 

station a massive amount of troops on its territory as they 

planned an attack on Iraq, deepened the animosity 

between the Kingdom and the Muslim Brotherhood 

(Achcar, 2013). The foray of the Emirate of Qatar unto 

the regional scene was enhanced when Qatar assumed the 

position of the official sponsor of the Muslim 

Brotherhood (Fromherz, 2012).  

 

Problem of the Study 

Discourse has always been an integral part in 

ideology studies. As a social practice (Fairclough, 1989), 

discourse is said to embody the production and 

reproduction of power relations and ideological 

processes. Foucault (1988) claims that ‘regimes of truth’ 

can be constructed by discourse; therefore, an ideological 

statement may go further than its aim of changing 

attitudes to the extent of calling for action (Wolfsfeld, 

1997). Taking into consideration the Saudi vs. Qatari 

immense political and economic influence over the region 

and since discourse is shaped by relations of power and 

ideologies, it is of the upmost importance to examine the 

coverage of the Egyptian protests by Al-Jazeera and Al-

Arabiya both of which wield significant influence in the 

Arab media landscape.  

 

Significance of the Study 

Although the Saudi tension over the Qatari support 

for the Brotherhood is nothing new, examining the 

coverage of Egyptian uprising by Al-Jazeera and Al-

Arabiya in this study is geared toward filling a gap in the 

extant literature which focused on the coverage of the 

first phase of the Egyptian uprising which resulted in the 

ousting of Hosni Mubarak. More specifically, 

Fairclough’s approach to CDA is applied to reveal 

ideological insights and uncover the actors and affected 

parties in the news reports, thus revealing the ideological 

inclinations and viewpoints of the two news networks 

under study. 

 

Questions of the Study 

The study aims at answering the following questions: 

Did changes in the political landscape affect Al-

Jazeera’s coverage of the Egyptian protests before and 

after regime change?  

Did changes in the political landscape affect Al-

Arabiya’s coverage of the Egyptian protests before and 

after regime change?  

 

Theoretical Framework and Literature Review 

Fairclough’s Model of Critical Discourse Analysis 

Fairclough (1995) proposed a model of critical 

discourse analysis which would go on to become a 

widely referenced model among critical discourse 

analysts years later. This model consists of three different 

but interrelated phases of analysis to be conducted when 

analyzing discourse. These phases include the text 

analysis phase, the discursive practice analytical phase, 

and the socio-cultural phase of analysis. The relationship 

between the first and last phases of the analytical model 

(text and social phases) is seen to be mediated by the 

second analytical phase (discursive practice). 

According to Fairclough (1995), in the first phase of 

analysis, which borders around the analysis of texts, 

discourse is viewed as textual in nature. Thus, analysts 

focus on analyzing the constituting elements of a 

particular body of text and its linguistic characteristics 

such as the choice and selection of words, the patterns 

figurative language that include the use of similes, 

metaphors, etc., as well as the grammatical structure 

which includes the use of transitivity and modality. Other 

units of analysis include the use of semantics, cohesion 

and text structure, as well as the use of intertextuality, a 

term which refers to the linkages or interpretations of 

specific texts in light of other texts or discourse among 

others.  



Dirasat, Human and Social Sciences, Volume 44, No. 4, Supplement 2, 2017 

- 253 - 

For Fairclough (1995), the second phase of analysis 

using CDA, is examining discourse as a discursive-

practice. All of the singular units of an action carried out 

to produce a textual work are contained within the 

discursive discourse of the text. In essence, it 

encompasses several aspects of the activities necessary to 

produce and consume the text. Some of these processes 

are established discourse processes while others are 

barely so. As the production and consumption of 

information fit squarely within the heart of discourse 

practice, it is then safe to say that social identities, social 

relations, and cultural frameworks are generated, 

transformed, and reproduced as discourse practice re-

occurs. Fairclough notes that participants in the discourse 

usually rely on a pool of resources he termed ‘member 

resources’ which entails innate knowledge of the 

structure of the society and the social norms involved, 

how it produces and interprets varieties of discourse, its 

linguistic inclinations and how it constructs and 

structures its textual elements. 

The third analytical phase in Fairclough’s CDA model 

involves the analysis of discourse as a social practice. 

This phase of the analytical process involves the 

examination of the ideological, social, and hegemonic 

practices prevalent in a particular society, how these 

practices determine the discursive practice observable 

therein, and also how discursive practices shape them in 

return. In order to completely describe the dynamics of a 

textual material from the production, distribution and 

consumption perspective, an understanding of the broader 

institutional, political, historical, and ideological contexts 

within which it operates is necessary. This level of 

analysis is one which transcends the analysis of language 

and discourse, and delves more into the analysis of 

embedded power relations and the part they play in the 

initiation and institutionalization of asymmetric power 

among key societal power holders. All of the points made 

in the previous paragraphs are of particular importance to 

this research work as they allow for a holistic 

examination of discourses of both a dominant and an 

opposing nature which in turn helps locate and identify 

the process through which hegemony and potential 

change occur as new discourses emerge.  

 

Previous Studies 

In the work of Harlow and Johnson (2011), an 

examination of the way and manner through which the 

Egyptian uprising was covered by three prominent news 

outlets: The New York Times representing traditional 

media, Twitter and Global Voices, representing non-

traditional online media, was presented. The study 

covered the first phase of the Egyptian protests which led 

to the ousting of Mubarak in a bid to uncover what 

relations exist between media organizations and social 

movements. Using the content analysis procedure, the 

authors revealed that the New York Times (NYT) 

generally operated below the bar in covering the Egyptian 

protests. Specifically, the coverage focused on 

highlighting the violence, drama, and violence of 

protesters rather than shining a light on the root causes 

which motivated the protesters to take to the streets in the 

first place. When the coverage seemed to consider the 

protesters, it only did so through scanty mentions of 

Hosni Mubarak’s dictatorial rule over the decades.  

Thus, it fell squarely on the shoulders of new media 

organizations such as Twitter and Global Voices to 

provide an avenue through which the voice and 

perspective of the Egyptian protesters could be 

disseminated locally and internationally. It is a known 

fact that both new media organizations were instrumental 

in providing detailed coverage of the Egyptian protests 

through detailed commentaries and rigorous analysis 

unlike traditional media outlets, yet the authors noted that 

both organizations could do even more. For instance, the 

fact that Global Voices has a contributor base from all 

across the world suggests that the organization could 

draw upon local and international blogs to provide a 

historic, comprehensive, and more accurate explanation 

of the protest events in context. 

In their work, Hamdy and Goma (2012) examined 



A Comparative Critical Discourse Analysis …                                                                                                  Yosra H. Jarrar 

- 254 - 

how three categories of news outlets framed the wave of 

protests which engulfed Egypt during the Arab spring. 

These media outlets included semiofficial newspapers of 

the Egyptian government, independent newspapers, and a 

sample of postings on social media chosen randomly to 

be representative of that medium. During their analysis, 

the authors sought to identify and classify the way and 

manner with which the stories contained were framed and 

more importantly how each of the three media outlets 

stacked up against each other with regard to how they 

each framed the protests, how they each defined the 

nature of the protests, what conclusions they each came 

to regarding the cause of the protests, and the nature and 

quality of recommendations offered to resolve the crisis. 

The authors found that semiofficial newspapers framed 

the protests using the conflict frame which sought to 

portray the protesters as a dangerous group seeking to 

harm society, and often relied upon unverified assertions 

to build frames for the interpretation of occurrences 

during the protests. Also, semiofficial newspaper outlets 

framed the protests in a way that portrayed them as of 

grave negative economic consequences to the society. 

Meanwhile, the framing technique used collectively by 

social media postings was one which depended on the 

human interest frames, frames which harped on the 

suffering and endurance of the Egyptian masses despite 

the repressions they faced under the Egyptian regime led 

by Hosni Mubarak. Finally, the authors observed that 

independent newspapers relied on a cocktail of frames 

ranging from conflict and human interest frames to 

economic and responsibility frames as the case may be. 

The various frames observable in this media outlet are 

due to the fact that the various contributors had varying 

loyalties as independents, and also as a result of the fact 

that each newspaper within this category was also distinct 

one from the other. The authors were of the view that the 

varied content of independent newspapers was closer to 

providing a balanced coverage of the protests than either 

the semiofficial newspaper outlet or the social media 

postings.  

 

Method 

Sampling Method and Data Collection 

The study applies a non-probability purposive 

sampling technique, a method which involves taking a 

series of content generated within a particular time period 

(Riffe, Lacy & Fico, 2005). Two news reports were 

selected from each website ((www.alarabiya.net and 

www.aljazeera.net) one report is representative of the 

week preceding Morsi’s ouster and one news report is 

representative of the time period following Morsi’s, 

making a total of four news reports used in the critical 

discourse analysis.  

 

Critical Discourse Analysis 

Using Fairclough’s (1995) critical discourse analysis 

model, this study applies the three analytical phases 

inherent in CDA. These include the textual, discursive, 

and social practices analytical stages. The following 

diagram represents the theoretical framework adopted at 

the critical discourse analysis carried out in this study. 

http://www.alarabiya.net/
http://www.aljazeera.net/


Dirasat, Human and Social Sciences, Volume 44, No. 4, Supplement 2, 2017 

- 255 - 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Figure (1) 

Critical Discourse Analysis Theoretical Framework 

 

Findings and Discussions 

This section presents the findings of critical discourse 

analysis applying the three analytical phases of 

Fairclough’s (1995a) critical discourse analysis model.  

 

Critical Discourse Analysis of Al-Jazeera’s Reports: 

The first news report is representative of the week that 

proceeded Morsi’s ouster. The other news report is 

representative of the time period following Morsi’s 

ouster.  

One dead in a new attack on the headquarters of the 

Muslim Brotherhood in Egypt (28/6/2013). 

This news report informs the public of an apparent 

“new attack” against the Muslim Brotherhood and their 

supporters. Semantically, the use of the word “attack” is 

not positive and is meant to imply that one party initiated 

and provoked violent aggression on a second party. 

Furthermore, the nature of the attack described by the use 

of the adjective “new” suggests that this initiation and 

provocation of violence against the Muslim Brotherhood 

is yet another occurrence in a series of similar 

occurrences in the past against the group.  

An accompanying photograph provides a visual 

insight into the aftermath of the mayhem revealing 

graphic images of injured civilians and innocent 

bystanders. The photograph appears purposively 

captioned in such a way that the gravity of the “clashes” 

is emphasized as it describes them as “bloody”. The term 

“clashes” as used in the caption of the photograph implies 

that two parties were involved in a violent confrontation. 

However, it does not distinguish the initiating party from 

the non-initiating party. The caption also reveals the 

location of the clashes to be the city of Mansoura while 

citing the source of the caption and the photo as “Agence 

France Presse” (AFP). 

From an analytic standpoint, the report is centered 

primarily around the death of a member of the Muslim 

Brotherhood’s political party- the Freedom and Justice 

Party. It is important to note that in this news report, Al-

Jazeera interestingly uses the term “attack” in place of the 

original term “clashes” used in the source report from the 

AFP. Another discrepancy of note is that while the source 

report from the AFP states that the incident took place in 

Mansoura, Al-Jazeera’s report states that the incident 

took place in Al-Zagazig city. While this anomaly raises 

potent questions regarding the veracity of Al-Jazeera’s 

news report, it could also stem from the possibility that 

the violence escalated and spread to more than one 

Egyptian city.  

Introducing a public statement released by the party’s 

spokesman, the report reveales that the official position of 

the party was that a young man named “Hossam Shawky” 



A Comparative Critical Discourse Analysis …                                                                                                  Yosra H. Jarrar 

- 256 - 

was a casualty of the reported violence. As at the time of 

his death, it was revealed that he had been shot once with 

a bullet to his heart. In a bid to humanize the deceased 

victim, the report describes him as a 22 year old 

university student. The use of his name and age can be 

seen as an attempt to evoke empathy and show that he 

was a student and an individual just like many members 

of the society at his age. Also, it can be noted that in 

describing what befell the victim, the use of the phrase 

“was killed” is passive in nature and is meant to 

emphasize to the reader that the victim did not die 

accidentally, but his life was purposely and deliberately 

taken from him. The fact that he was shot straight through 

the heart implies that the shooter was not intent on 

coercing or intimidating the victim but set out to 

deliberately take his life. 

In a different paragraph, the report is quick to point 

out that the “attack” took place at the Muslim 

Brotherhood’s headquarters in Zagazig. This implies that 

the two groups involved did not meet coincidentally at a 

neutral ground when the attack erupted, but the “attack” 

took place at the headquarters of the Muslim Brotherhood 

implying that the attack was planned and executed. The 

spokesperson for the Justice and Freedom party pinned 

responsibility for the attack on members of the Tamarod 

movement, alongside the members of the opposing 

National Salvation front, and “thugs” who attacked the 

building. 

Going on, the spokesman quoted in this news report 

further states, citing unnamed bystander sources, that the 

protesters who attacked the Muslim Brotherhood’s 

headquarters were about a thousand in number. The 

report further mentions the funeral of one of President 

Morsi’s supporters, and it can be seen here that the use of 

the term President before Mohammed Morsi’s name is to 

emphasize the electoral legitimacy of Morsi as well as the 

Muslim Brotherhood’s party. The identity of the dead as 

well as the killer is not mentioned in this report probably 

to create an even bigger impact on the reader, especially 

to create an emotional picture in the mind of the reader 

which shows that thousands of Morsi’s supporters were 

innocent victims of shootings while returning from 

prayers at a Mosque in Mansoura. In summary, it is 

important to note that this report provides information 

about two deaths and one funeral and talks about the 

injury of 230 others by protesters with some victims left 

in critical conditions. The crux of the message here 

appears to be one that subtly puts it to readers that the 

group of protesters that initiated and targeted violence 

acts is the one to blame for the disturbance of peace and 

the intimidation of people while the group at whom such 

violence and intimidation is directed (Morsi’s supporters) 

is the victim.  

In a subsequent section of the news report, the event 

is unfolded to the readers with a description of how the 

police intervened and timely rescued dozens of 

worshippers who were holed up inside the mosque for 

nearly two days indirectly implying that the victims here 

are Islamists. It goes further to state that the police were 

at the time of the news report engaged in negotiations 

with the “gunmen” who surrounded the mosque. The use 

of the word “gunmen” here tries to subtly imply that the 

protesters were not peacefully protesting, but were rather 

armed and dangerous. It also implies that they were 

criminals in the sense that they possessed illegal firearms 

as opposed to the arms carried by the police. A second 

photo interjects the news report at this point and in it is a 

picture of about 10 of the protesters carrying a large 

placard saying “Down with the Murshid’s rule”. The term 

Murshid here refers to a notable Islamic figure often the 

source of religious guide to rulers in an Islamic country. 

The use of this photograph which clearly shows only a 

handful of protesters can be seen as an attempt to portray 

the protesters and their cause as being that of a minority 

within the society as opposed to the “thousands” of 

Morsi’s supporters mentioned in the report. 

In another section titled “confrontations”, the report 

explains how confrontations escalated and spread all 

through the Delta cities. This report also, based on the 

testimonies of eyewitnesses, reports that two residential 



Dirasat, Human and Social Sciences, Volume 44, No. 4, Supplement 2, 2017 

- 257 - 

buildings belonging to members of the Muslim 

Brotherhood were set on fire. However, it contradictorily 

mentions that one of the “residential buildings” set on fire 

was the political headquarters of the Justice and Freedom 

Party that is obviously not a residential building. 

However, to objectively balance out the news report, it is 

briefly mentioned that both buildings were set alight only 

after a member of the Freedom and Justice Party released 

three gunshots in the air, while the protesters were 

marching past the buildings. The report however quickly 

moves into the description of violent scenes enacted by 

the protesters as they destroyed three cars belonging to 

the Brotherhood and prevented firefighters as well as the 

police from getting to the buildings. In summary, this 

report ceases every available opportunity to emphasize 

the violent, destructive, chaotic, and deviant behavior of 

anti-Morsi protesters akin to anarchists. 

 

Egypt wakes up to the blood of Rabia and Al-Nahda 

squares (14/8/2013) 

This news report refers to an apparent intervention by 

members of the Egyptian military at protests organized 

by pro-Morsi supporters who were holding protests at 

Rabia and Nahda squares. An interesting figurative 

arrangement of words can be observed in the way the 

news report is titled. In a bid to dramatize the enormity of 

lives lost and the shedding of innocent blood by the 

security operatives, the report personifies the two venues 

where the police crackdown occurred, Rabia and Nahda 

squares, and presents them to the audience as two entities 

bleeding after being victimized by police brutality. It is 

important to note however, that the title of the news 

report makes little or no efforts to mention casualties or 

victims of the fracas from the military perspective. It also 

uses the name of the country “Egypt” in this report 

simply to portray the country as the ultimate victim who 

has suddenly been jolted awake by the bloodshed being 

perpetuated by the government. 

The report includes graphic images of scenes from the 

venues of the protests, especially as the security forces 

further clamped down on the protests. In one of such 

photos, there is a clear photo of a dead man lying on the 

floor and one could immediately tell that he was one of 

the pro-Morsi protesters possibly because he was heavily 

bearded, which is often a sign of belonging to an Islamist 

movement. Another telling sign is the fact that in the 

image, the dead man is seen laying face-up with both 

arms crossed across his chest assuming the standing-

prayer position, which is another symbolic indicator of 

his affiliation to an Islamist movement. It is also clear 

from the images that the protesters engaged in the sit-ins 

at both protest venues were either members of the 

Muslim Brotherhood or supported their cause. 

The photo taken by Al-Jazeera reporter was of a scene 

of the crackdown in Rabia square and was captioned to 

reflect the dozens of protesters dead and injured as at that 

moment as a result of “the sudden attack by the Egyptian 

security forces in a bid to disperse the protesters holding 

a sit-in at the venue”. The phrase “the dozen of dead and 

wounded until now” implies that the incident was 

unfolding and there were bound to be more casualties 

from the crackdown with the passing of time. Also, the 

term “sudden” implies that the security forces 

deliberately took the protesters unawares without 

informing them beforehand and neither did they make 

any attempts to negotiate with the protesters, thus the 

report attributes the immense loss of life to the 

unanticipated nature of the crackdown. 

Al-Jazeera’s news report then goes a step further by 

quoting analysts as saying that they “do not expect a 

change in the scene between an opposition capable of 

mobilizing tens of thousands and the authorities”. In 

other words, the analysts quoted are of the opinion that 

the opposition made up of Pro-Morsi supporters was 

capable of mobilizing tens of thousands of supporters 

against the authority and the apparent inability of the 

authority to do the same implying that the authorities 

were at a disadvantaged position compared to the 

protesters. 

From a comprehensive viewpoint, one can observe 



A Comparative Critical Discourse Analysis …                                                                                                  Yosra H. Jarrar 

- 258 - 

that from the onset the report stresses that the “Egyptians 

woke up” to news of a military crackdown taking place at 

both the Rabia and Nahda squares with both its title and 

lead statement providing insights into the nature and 

impact of the crackdown on Egypt- the country, and on 

the Egyptians- its citizens. In essence, the report tries to 

communicate that the party which initiated the violence 

was the “thousands of security forces”. It should be noted 

that the size of the security forces as emphasized in the 

report is meant to evoke images of the severity and 

harshness of the violence they unleashed on the 

protesters. This violence, the report reiterates is 

deliberately aimed at “the supporters of the toppled 

President Mohammed Morsi” and deliberately uses the 

word “toppled” to show that Morsi was legitimately 

elected president but was forcefully evicted from office 

through undemocratic means. A subsequent paragraph is 

aimed at driving home the point that the crackdown was 

of a violent nature, stating that the first act carried out by 

the security agencies was to heavily launch tear gas 

canisters at the protesters, followed by the use of live 

ammunition and the deployment of bulldozers to clear out 

the barriers and tents erected by the protesters. In 

addition, the use of aircrafts and armored vehicles to 

support the crackdown of the protesters by the security 

agencies paints a picture of a militarized intervention on a 

hitherto peaceful sit-in protest. 

The third paragraph provides some insight into the 

role of the protesters in the ensuing violence. It hastily 

reminds the reader that the protesters took a reactionary 

stance as having being caught unawares; some of them 

resorted to the hurling of stones at the bulldozers trying to 

prevent them from dismantling their barricades. Others 

however set tires on fire to create huge clouds of smoke 

to prevent the security forces from advancing. Stemming 

from the circumstances surrounding the confrontational 

crackdown, the report only makes mention of the dead 

and wounded victims from the camp of the protesters. 

Hospitals attending to the wounded are mentioned and 

described as having transformed into a “beehive” of 

activities as frantic efforts were made to rescue and treat 

the injured as most of them were already overwhelmed by 

the number of injured. 

The paragraph to follow would contain more bias than 

any previous paragraphs discussed as it makes an effort to 

present the aftermath of the violence especially with 

regard to the number of lives lost. It mentions casualties 

from a range of five to ten, to fifty and about eighty and 

then over a hundred deaths. Repeatedly accusing 

Egyptian mainstream media of bias, the report alleges 

that these media organizations focused their attention on 

disseminating information about the “martyrdom” of an 

officer and a soldier and the injury of many others within 

that category, stating conclusively that Egyptians are 

“divided into two camps” those pro-Morsi and those anti- 

Morsi. 

In the news report the word “martyrdom” is used in 

quotation marks possibly to present the irony of the 

Egyptian mainstream media calling casualties from the 

camp of the security agencies martyrs when according to 

its opinion they initiated the violence and targeted 

innocent protesters. It also accuses the mainstream media 

as wrongfully exaggerating the number of casualties on 

the side of the security agencies and denies their victims 

the right to be referred to as martyrs. The paragraph to 

follow points out that in the aftermath of the violence, the 

reaction of the group known as the “National Alliance for 

the Support of Legitimacy and Rejection of the Coup” 

was the mobilization of more protesters and the direction 

of huge marches to the same squares- center of the 

violent crackdown within a few hours. A subsequent 

paragraph accuses the new military rulers of deploying 

excessive violence against peaceful protesters and 

deploying a long running media campaign to 

disenfranchise Egyptian citizens of their constitutional 

right to protest as provided for by the 2011 revolutionary 

uprising. 

A second photo accompanying the report reveals an 

image of a crowd of protesters with a clear caption that 

reads: “Anti-Coup Alliance calls to take to the streets to 



Dirasat, Human and Social Sciences, Volume 44, No. 4, Supplement 2, 2017 

- 259 - 

support the protesters and prevent the bloodbath”, this 

caption implies that the alliance was trying to mobilize 

citizens to join planned rallies and marches. A second 

caption below the photo and this time on Al-Jazeera’s 

website reads: “the sit-inners resolution came after a 

media campaign that crucified the protesters and their 

peaceful initiatives”.  

Under a sectional heading titled “Media Campaign”, 

the report takes multiple swipes at the Egyptian 

authorities’ show of force with regard to the attempt 

made at clearing the protests alongside their legitimacy. 

However, it takes an even bigger swipe on the Egyptian 

mainstream media organizations accusing them of being 

“arsenals” in the armory of the Egyptian authorities. It 

focuses in this section on making value judgments such 

as accusing the authorities of heaping a myriad of false 

accusations on the protesters. It goes a step further 

insinuating that for most people the news of the 

crackdown did not come as surprise as for about three 

nights preceding the event rounds had been going on 

through the rumor mills that a crackdown was imminent, 

this is meant to imply that the crackdown was deliberate 

and had been carefully planned out by the authorities, 

forgetting that elsewhere in the report it was claimed that 

the protesters were taken unawares as they were not 

forewarned or negotiated with. 

The report concludes with a prediction of the current 

course of events eventually paving the way for a greater 

state of instability in the polity and society, which will 

continue into the distant future. It is important to note that 

such a conclusion while acceptable if coming from a 

political analyst, represents ethical misconduct coming 

from a supposedly neutral beacon of regional journalism 

that Al-Jazeera represents. All in all, the report spares no 

opportunity to paint the authorities in bad light and 

present them as an aggressor, a criminal, and an architect 

of the violence that ensued in this particular case. It, 

however, portrays the protesters as victims who, were 

brave and who despite all, insisted on protesting 

peacefully. 

 

Critical Discourse Analysis of Al-Arabiya’s Reports 

The first news report is chosen from the week that 

covers the time preceding Morsi’s ouster, while the other 

news report is representative of the period following 

Morsi’s ouster. 

“Religious edicts calling for the killing of Anti-Morsi 

protesters on June the 30th “Tamarod” movement- 

seeking to topple the President- stresses peaceful 

demonstration and renounces violence” (27-06-2013) 

This report comes with both a main title and a 

subtitle. The main title conveys a message which can be 

interpreted to mean that a call had been put out to 

supporters of the Muslim Brotherhood to kill Anti-Morsi 

protesters set to rally on the 30th of June 2013. The title 

labels this as a call for ‘’murder in the name of religion”, 

and identifies Morsi’s supporters as the originators of the 

call and the protesters as the potential victims of such a 

call even though they appear to be exercising their 

constitutional rights to convene and protest the actions of 

the government. The subtitle identifies the key leaders of 

the protest as the “Tamarod” movement emphasizing on 

the peaceful, rebellion ideology of the movement.  

The crux of the news report is the vow by some 

Islamic fundamentalists with links to the Muslim 

Brotherhood to kill anyone who “violates pledges of 

allegiance and loyalty to the elected Muslim President”. 

These fundamentalists led by their religious leaders 

issued religious edicts also known as “fatwas” which 

encourage the faithful to kill opponents of Morsi. Thus, 

this report portrays the situation as being a religious one 

as those instigating violence base their premises on 

religious terminology familiar to their followers such as 

“allegiance and loyalty to the leader”. The report 

specifically states that these “Islamic clerics” not only 

issue threats but also respected religious edicts which 

points to the fact that the political stance of these 

individuals has religious and ideological underpinnings. 

Yet, the report is quick to point out that these instigators 

also use the argument that President Morsi is a 



A Comparative Critical Discourse Analysis …                                                                                                  Yosra H. Jarrar 

- 260 - 

“democratically elected president” and his removal would 

be undemocratic and unconstitutional. 

Elsewhere, the report mentions one of the instigators 

to be Wajdi Ghoneim, a “controversial” cleric, and 

accuses him of “inciting the killing” of protesters and 

backing such incitements by citing the “Prophet’s 

sayings” for maximum impact on his audience. In a 

subsequent and comparative paragraph, the report 

confirms the peaceful nature of the demonstrations 

planned for June the 30th of 2013. In contrast, it then 

presents the reaction of the Islamist political machine as 

being one of skepticism as they portrayed the planned 

peaceful protests as mere “speculation” on one hand 

while on the other making predictions as to the potential 

mass of participants likely to join the demonstrations as 

“massive” in nature.  

Several statements made by key leaders of the 

Muslim Brotherhood are cited in the report. For example, 

in a bid to highlight the futility of the protest movement, 

the appointed president of the Political Bureau of the 

Building Development Party is cited as vowing to bring 

the opposition movement to naught “zero point”. The 

report further quotes a senior official of the Muslim 

Brotherhood as describing the demonstration as one led 

by “Nasserites, Communists, and Secularists”. In other 

words, the report highlights the efforts made by the 

leadership of the Islamist camp to categorize the protest 

movement in implicitly negative political terms such as 

leftists and secularists. The report while acknowledging 

the ever lingering rift among several factions in the 

Islamist camp is quick to point out that such rifts were 

quickly put aside as Islamic factions came together under 

one voice to discourage the removal of President Morsi. 

One of such examples cited is how the Salafis, an Islamist 

group, put aside their differences with President Morsi 

and supported the President’s completion of his electoral 

mandate as opposed to those asking for early elections to 

be convened. They expressed support for his continued 

stay in office and regarded all attempts to overthrow him 

as unconstitutional and likely to lead to the failure of the 

Egyptian state. 

In summary, this news report in clear terms describes 

President Morsi’s supporters as strict fundamentalist 

“Islamists” who incite violence and the protesters as 

ordinary civilians, parties, and individual members of the 

masses. These classifications of both groups present the 

opposition in favorable terms as a heterogeneous group 

united in their opposition to the actions of the President 

as opposed to the negative portrayal of the homogeneous 

supporters of the President united in their adherence to 

fundamentalist Islamist ideologies.  

“A collective departure of Rabia's sit-inners after 

securing a safe exit for them” “The Security Forces have 

seized full control over the Square and are securing 

women and children” (14/08/2013) 

In this report, both the main and subtitles are trying to 

convey the fact that Rabia square, which is the venue of a 

large part of the pro-Morsi protests, was evacuated 

peacefully. To drive home this point, the news report, as 

can be gleaned from its title and subtitle, uses the terms 

“collective departure”, “full control” and “secure and 

safe” repeatedly throughout the report and generously 

stresses the fact that the security forces took ample 

measures to ensure that protesters evacuated the venue in 

a civil, democratic, and safe manner. The report further 

provides very clear and unambiguous reference to the 

consideration of women and children noting that the 

security agencies considered the safety of “women and 

children of number one priority”. 

A quick review of the first two paragraphs reveals that 

they basically provide an explanation of the title and 

subtitle, which can be considered redundant and of no 

additional informational value. However, a subsequent 

paragraph takes its time to highlight the “full control” the 

security forces have over the situation at the square. It 

carefully adds that the security forces initially avoided at 

all cost a “direct entry” into the square in a deliberate bid 

to allow “civilians” the opportunity to leave the square, 

which highlights the good intentions and professionalism 

of the security agencies while at the same time implies 



Dirasat, Human and Social Sciences, Volume 44, No. 4, Supplement 2, 2017 

- 261 - 

that among the protesters there may have been non-

civilians. In another attempt to highlight measures taken 

by the security agencies in good faith towards the pro-

Morsi protesters, the report mentions the safe exit 

provisions made by the security agencies as they left the 

Victory and University streets open while blockading 

others.  

Efforts are also recorded to have been made by the 

security agencies to persuade protesters to hearken to the 

“voice of reason” and “stand firmly for the interests of 

the country shared by all Egyptians”. The report is then 

quick to note that despite the various appeals and 

strategies employed by the security forces, the pro-Morsi 

protesters grew violent and started throwing rocks and 

even shooting at the security forces, and the report notes 

that this violence continued even as at the time the report 

was being prepared. It however notes that in response to 

the growing violence, the security forces initially used 

tear gas in an attempt to disperse the crowd. This 

appeared to be successful as a considerable amount of the 

protesters exited the square. This aspect of the report in 

only mentioning the use of tear gas to disperse the crowd 

implies that the security agents despite being shot at, did 

not return fire or even if they did they did not use live 

ammunition.  

Elsewhere, the report mentions the fact that the 

Ministry of Interior had prior to this event indicated that 

there was physical evidence to prove that the leadership 

of the Muslim Brotherhood had instigated its followers to 

“attack” police stations. It thus implies that the breakout 

of violence may have been premeditated and part of a 

systematic attempt of the Brotherhood to unleash chaos in 

the country until Morsi was released. Furthermore, 

subsequent paragraphs of the report mention that a 

considerable amount of “armed” pro-Morsi supporters 

had occupied the square’s hospital barricading 

themselves in while sporadically shooting at the security 

agencies which eventually led to the demise “martyrdom” 

of a “young recruit” from the Central Security Agency. 

Under a new section titled “Death among Security 

Forces”, the report begins by mentioning that efforts to 

evacuate Rabia square led to the death of 5 officers. It 

then proceeds to refer to related reports from such news 

agencies as Reuters and AFP which claimed the killing of 

dozens of protesters and 43 supporters of the ousted 

presidents respectively. Yet, in citing a statement made 

by the Muslim Brotherhood that about 250 protesters died 

in the protests, it “questions” the veracity of such a 

statement based on “lack of evidence”. It however fails to 

question in like manner the statement from the Ministry 

of Interior which was adamant that its forces only used 

tear gas canisters to disperse the crowd despite being shot 

at by the protesters.  

 

Comprehensive Discussion 

A critical analysis of the news reports of both Al-

Jazeera and Al-Arabiya at the textual, discursive and 

social levels was carried out simultaneously to avoid 

repetition and redundancy, as performing the analysis 

otherwise (at the individual analytic levels) would 

additionally have led to the fragmentation of the analysis. 

However, despite the joint analysis of all of the stages of 

Fairclough’s CDA, all individual components of the 

analytic stages were comprehensively analyzed. 

From the analysis it could be seen that the media 

policy of both Al-Jazeera and Al- Arabiya originates 

from the foreign policies of their predominant 

benefactors: the Qatari and Saudi governments 

respectively. This is evident in the substantial and in both 

cases predominant share-holding of both governments in 

both media organizations respectively which effectively 

renders them state-owned. This is strikingly odd because 

one would expect that in the modern era of expanding 

freedoms and diminishing role of governments in the 

affairs of the private sector, these governments would 

refrain from meddling in the journalistic duties of these 

media organizations. However, the fact that these 

organizations are state funded means that the policy, code 

of conducts and ideology of these so called private media 

organizations are dictated by their benefactor 



A Comparative Critical Discourse Analysis …                                                                                                  Yosra H. Jarrar 

- 262 - 

governments. 

Evidence of the fact that Al-Jazeera’s policy is 

heavily guided by the foreign policy of Qatar as 

previously mentioned can be seen through the analysis of 

its reports carried out previously. These reports show Al-

Jazeera sympathizing with the regime of the ousted 

President Morsi. For instance, incidents carried out 

against Morsi’s supporters were swiftly labeled by Al-

Jazeera’s reports as “violent” in nature. “Rebels” such as 

the National Salvation Front and thugs were always 

blamed for initiating the violence, and the victims of such 

violence were always supporters of the ousted President 

Morsi. Buildings destroyed were mostly the homes of 

members of the Muslim Brotherhood as well as their 

headquarters. Firearms and sophisticated weapons were 

always the tools used to attack Morsi’s supporters who 

were always engaged in innocent acts before being 

attacked.  

In a clearly opposing tone, Al-Jazeera uses the term 

“coup authorities” to describe the actions of the Egyptian 

police and army against the protesters. It has made frantic 

efforts to present all of the protesters protesting the 

regime of El-Sisi as being homogeneous in objective 

despite the different political and civil organizations 

involved. The reports mention the rising number of 

casualties sustained by the protesters as well as the 

lawless practices of the regime that include such acts as 

the abduction and torture of protesters. The reports 

repetitively conclude that all of these activities of the 

regime alongside the judiciary system have inadvertently 

led to the decline of Egypt’s economy, security and 

standard of living. 

On the other hand, it can be deduced from the 

analyzed news reports that Al- Arabiya’s journalistic 

policies move in the direction of and in tandem with the 

Saudi foreign policy outlook which pitches it consistently 

against Morsi and the Muslim Brotherhood. The 

headlines of its news coverage before the ouster of Morsi 

and during the raging protests against his government 

tend to suggest that Morsi’s regime as well as the Muslim 

Brotherhood (both of which it views as one entity) often 

refer to and deploy Islamic terminology and religious 

edicts against anti-Morsi protesters. In describing the 

anti-Morsi protests, it often depicts the protesters as 

peacefully rising up against the reign of fundamentalist 

ideology being propagated by the Muslim Brotherhood to 

which Morsi belongs. Al-Arabiya can also be seen to 

often make prejudiced value judgments. For instance, 

anti-Morsi protests are always described as peaceful in 

nature, enormous, and directed by diverse groups from 

diverse political and civil organizations and geared 

towards the achievement of ideological and political 

reforms in Egypt. 

An analysis of its news coverage after the ouster of 

Morsi shows Al-Arabiya’s inclination towards the ruling 

authorities, as most of its news reports presented the new 

authority alongside the security forces working in the 

interest of peace and security of members of the 

opposition particularly women and children. The reports 

often refer to the security forces as Egyptian and portray 

them as always having the unrest spearheaded by the pro-

Morsi protesters under control and making calculated 

efforts to avoid a display of force or the use of violence, 

always reasonable and make efforts to prevent retaliatory 

attacks. On the other hand, the reports spare no effort in 

describing the pro-Morsi protesters as violent, armed and 

uncultured members of the society who carry out 

violence, terrorize innocent citizens and abuse state 

apparatus and civilians in a coordinated fashion. They 

also stress the fact that leaders of the Muslim 

Brotherhood who had lost their political grip on power 

instigate this violent murderous behavior. 

 

Conclusion 

In summary, from the above qualitative analysis, it 

can be concluded that Al-Jazeera and Al-Arabiya as two 

major regional media organizations picked a side in the 

political upheaval Egypt was undergoing during the 

periods under study. They then supported their chosen 

side using their journalistic power through the use of such 



Dirasat, Human and Social Sciences, Volume 44, No. 4, Supplement 2, 2017 

- 263 - 

journalistic components as linguistic, political, media 

resources and imagery to legitimize the actions of their 

chosen group and delegitimize and out rightly demonize 

the other group.  

In more details, it can be seen that both media 

organizations conflict in their identification of the 

legitimate entity as well as in their description of 

legitimate and appropriate behavior. In other words, they 

conflict in the way they choose to identify and describe 

the entity pursuing the right cause, behaving 

democratically, behaving peacefully or violently, is in 

control, is civil or is a nuisance. While both news 

networks do not explicitly state their affiliations to any of 

the sparring groups or reveal that their bases are as a 

result of their inclinations to the direction of the foreign 

policies of their primary funders, the way they choose to 

shape public opinion through their identification of 

violent acts, the sources of such violence, the aims and 

consequences of the actions as well as their use of 

emotional and logical appeals reflect their inclinations.  

In scrutinizing the intentions of both media 

organizations as exemplified by their manner of covering 

the uprising during the period under study, it can be 

deduced that they did not engage in such coverage 

practices solely to influence Egyptians because as at the 

time of the uprising most Egyptians had already picked a 

side. Thus, it can be assumed that the intention of both 

media houses is to first of all support supporters of the 

side each news website leans towards, while at the same 

time it might be argued that both media houses sought to 

influence regional and global opinion regarding 

occurrences during the Egyptian upheaval. 

Why is it necessary to make such enormous efforts at 

shaping regional and global opinion about the uprising in 

Egypt? One might be forced to ask. This is because 

between 8-12% of the world’s trading activities and 22% 

of the entire global fleet of containers pass through 

Egypt’s Suez Canal (Cole, 2013). Also, democracy’s 

future in Egypt is not only important for the country, it 

also has ramifications on the rest of the Arab world, as 

Egypt is the opinion leader or as the Arabs call her “the 

elder sister” of all Arab nations. Thus, if for instance pro-

Morsi supporters give up trust in democracy, as might be 

the case given the current terrorist activities emanating 

from Egypt’s Sina province which Egypt’s military is 

currently battling, that would have security consequences 

for the region and the world at large. Finally, the 

Egyptian military is reputed to be the hallmark of Arab 

military providing security guarantees for much of the 

region especially the gulf countries (Cole, 2013). 

All in all, the analysis shows that the examined media 

organizations favor one side over another while reporting 

protests and shift in their framing patterns when political 

changes take place, observed shifts in framing and 

discourse are dependent on ideological and political 

inclinations, structural features of media coverage of 

protests depend on a variety of external factors, omissions 

and amplifications are often deliberately made to buttress 

preferred perspective and ideology, and an increasingly 

complicated relationship actually does exist between 

media organizations and social movements. Future 

research should further investigate this relation by 

examining the media coverage of social unrest in 

different countries in light of the current changes in 

media ecology. Other studies may focus on the long term 

influence of social movements on media organizations. 

 

 

 

 

REFERENCES 

Achcar, G. (2013). The People Want: A radical exploration of 

the Arab uprising. London: Saqi Books. 

Fairclough, N. (1989). Language and power. London and New 

York: Longman. Fairclough, N. (1995a). Media Discourse. 

London: Edward Arnold. 

Foucault, M. (1988). Politics, philosophy, culture: Interviews 

and other writings, 1977-1984. London: Routledge.  

Fromherz, A. (2012). Qatar: a modern history. Washington, DC: 

George Town University Press. 

Pargeter, A. (2013). The Muslim Brotherhood from opposition 

to power. London: Saqi Books. 



A Comparative Critical Discourse Analysis …                                                                                                  Yosra H. Jarrar 

- 264 - 

Ramadan, T. (2012). The Arab awakening: Islam and the new 

Middle East. London: Penguin Group.  

Riffe, D. Lacy, S. and Fico, F. G. (2005). Analyzing Media 

Messages: Using Quantitative Content Analysis in 

Research. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates.  

Wolfsfeld, G. (1997). Mediaand political conflict: News from 

the Middle East. Cambridge, UK: Cambridge University 

Press. 

Zahid, M. (2010). The Muslim brotherhood and Egypt’s 

succession crisis: The politics of liberalization and reform in the 

Middle East. London and New York: Tauris Academic studies. 

Cole, J. (2013, July 18). Top ten ways Egypt actually does 

deeply matter to the United States. Informed Comments. 

Retrieved August 10, 2015, from 

http://www.juancole.com/2013/07/actually-matter-

united.html. 

 
 لدى تغطيتهما تحليل خطاب قناتي الجزيرة والعربية

 مقارن الاحتجاجات المصرية قبيل تنحية بمرسي وبعدها: مقترب نقدي  
 

 * يسرى جرار
 

 صـملخ
إلى تقديم تحليل نقدي لخطاب محطّتي أنباء عربيتين لدى تغطيتهما للاحتجاجات المصرية في الفترة التي  الدراسةتهدف 

 .مرسي في مصر، وهما قناة العربية والجزيرة سبقت تنحية الرئيس محمد
حتجاجات في الموقعين الإلكترونيين للمحطتين الا إلى فحص مكامن التحول والتغير في طريقة تغطية كما تهدف

باستخدام نموذج فيركلو لتحليل الخطاب. وقد توصّلت الدراسة إلى أنه في الفترة التي سبقت الاطاحة بمرسي، فإن الجزيرة 
هر يظ مما، للمتظاهرين ظهر خطاب الجزيرة مؤيّد هعن المحتجين. بينما بعد الإطاحة ب حاولت في خطابها نزع الشرعية

انحيازها لدعم مرشح حزب الإخوان المسلمين المنتخب مرسي. في حين شهدت الفترة التي سبقت الإطاحة بمرسي، ميل 
 خطاب قناة العربية لإضفاء الشرعية على المتظاهرين، وتحوّلت إلى خطاب معاكس بعد الإطاحة به. وتمّت مقاربة

وفيما يتعلق بالإخوان المسلمين في مصر، في ضوء مواقف السياسة  ،التحولات والتغيرات في تغطية الاحتجاجات
ولان الرئيسان لقناة الجزيرة وقناة الخارجية لقطر والمملكة العربية السعوديّة، وهما اللاعبان الرئيسان في المنطقة، والممّ 

 .العربية بالترتيب
 يرة، العربية، الإخوان المسلمين.تحليل الخطاب النقدي، الاحتجاجات المصرية، الجز  الكلمات الدالة:

 

________________________________________________ 

 .24/06/2016، وتاريخ قبوله 27/04/2016تاريخ استلام البحث  .قبرص ،الجامعة الأميركية* 

http://www.juancole.com/2013/07/actually-matter-united.html
http://www.juancole.com/2013/07/actually-matter-united.html

